Ćwiczenia oddechowe – wyrabianie oddechu dla mowy, wydłużanie fazy wydechowej.
Ćwiczenia głosowe: naśladowanie odgłosów, wyrabianie właściwej tonacji, ćw. modulowania siły głosu i prawidłowego brzmienia głosek w sylabach, wyrazach.
Ćwiczenia słuchowe: rozpoznawanie wrażeń słuchowych, ćw. poczucia rytmu, rozróżnianie głosek dobrze i źle wypowiedzianych.
Ćwiczenia artykulacyjne: usprawnianie właściwego funkcjonowania narządów mowy, wywoływanie głosek w izolacji, utrwalanie ich poprawnej realizacji w logatomach, wyrazach, zdaniach.
Ćwiczenia leksykalne: rozwijanie mowy poprzez opowiadanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ilustracji.
Metody pracy:
metoda usprawniania narządów mowy,
metoda aktywna– dziecko świadomie ćwiczy mowę, bierze udział w terapii,
metoda instruktażowa – słowna instrukcja prawidłowego ułożenia narządów mowy,
metoda demonstracji – naśladowanie przez dziecko układu artykulacyjnego
demonstrowanego przez logopedę,
metody substytucyjne– wykorzystywane są już utrwalone głoski i przekształcane w te, których dziecko nie wymawia poprawnie,
metody ortofoniczne- wywoływanie głosek przez odpowiednie ćwiczenia oddechowe i inne wspomagające
metody pasywne (zabawa, logorytmika, rysowanie)
Przewidywane efekty:
wykształcenia postawy komunikacyjnej,
usprawnienia motoryki i koordynacji narządów artykulacyjnych,
utrwalenia poprawnego wzorca artykulacyjnego,
usprawnienia funkcji mających wpływ na rozwój mowy (pamięci, koncentracji, percepcji słuchowej, wzrokowej, ruchowej i myślenia),